Banksy z Szydłowca

Washington Post twierdzi, że Banksy to naprawdę Polak, 29-letni Konrad M. z Szydłowca.

Według śledczych z portalu Washington Post, jednego z najbardziej opiniotwórczych mediów świata anglojęzycznego, uliczny artysta Banksy to tak naprawdę nikomu nieznany 29-letni Polak, Konrad M. mieszkaniec Szydłowca.

O tożsamości artysty spekulowano już od dawna, przez blogosferę przewijało się wiele nazwisk podawanych przez domorosłych dziennikarzy śledczych oraz brytyjskie tabloidy, jednak po raz pierwszy tak śmiałe twierdzenia wysuwa poważny dziennik o niezachwianej reputacji.

Do tej pory wszyscy uważali, że Banksy musi pochodzić z Wielkiej Brytanii ze względu na to, że jego prace pojawiały się najczęściej w Londynie. I być może jest to prawda, jednak rolę Banksyego miał przejąć jego uczeń, emigrant z Polski.

Reporterzy Washington Post potwierdzają to o czym spekulowano od dawna – Banksy jest projektantem prac, które podziwia świat, ale nie zawsze wykonuje je samodzielnie. Ma pracować z grupą zaufanych ludzi mieszkających na stałe w sercu Anglii. Dzięki temu wielokrotnie unikał zdemaskowania.

Śledczy przeprowadzili wielomiesięczne dochodzenie, przestudiowali dziesiątki umów z galeriami handlowymi, rozmawiali z setkami osób w Londynie oraz Los Angeles, a także dotarli do wykradzionej przez hakerów historii przelewów Stephena Lazarides’a – fotografa, który poza stroną Banksiego prowadzi również galerię z pracami artysty i sklep internetowy.

Zestawiając te wszystkie elementy układanki reporterzy doszli do nazwiska, które pojawiło się wcześniej w tym kontekście jedynie raz. W 2013 roku mężczyzna występujący pod pseudonimem Stompy na swoim blogu opisał swoje doświadczenia z kolektywem Banksy oraz to, że własnoręcznie wykonał na zlecenie kilka znanych prac. Wtedy nikt nie dawał wiary jego słowom.

Co ciekawe reporterzy sugerują, że Konrad M. może być już trzecim Banksym. Przywództwo artystyczne nad kolektywem ma być przekazywane co kilka lat z mistrza na ucznia, który kontynuuje jego dzieło jednak według własnej wizji.

Manuel Seinwig, kustosz muzeum sztuki nowoczesnej w Rotterdamie i wybitny znawca street artu twierdzi, że na przełomie 2011 oraz 2012 styl Banksyego subtelnie, ale zauważalnie się zmienił w stronę polskiego street artu. Większa zmiana w stylu nastąpiła w 2001 roku. Czy właśnie wtedy następowało przekazanie sterów?

Obszerny artykuł Washington Post nie zawiera niestety żadnego komentarza rzekomego artysty. Dziennikarze próbowali wielokrotnie skontaktować się z mężczyzną ale bezskutecznie. Szydłowiec przeżywa obecnie najazd turystów i mediów z całego świata poszukujących na murach miasteczka śladów działalności jednego z najbardziej znanych i najdrożej wycenianych współczesnych artystów ulicznych.

No niestety czas przyznać, że to tylko prima aprilis.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *